תלמידים ובוגרים מספרים על רביבים
חן עמרם
חן עמרם, בוגרת מחזור י"ד, מורה לתנ"ך ורכזת מעורבות חברתית בתיכון עתיד בלוד משנה"ל תש"ף
חן עמרם, משתפת בסיבות בגללן היא בחרה להיות מורה.
הסרטון באדיבות פואטרי סלאם ישראל. צילום ועריכה: רותם פלדנר.
נתנאל קאבאליון
שמי נתנאל קאבאליון, אני בוגר מחזור ט"ו בתכנית רביבים. אני מלמד תנ"ך והיסטוריה בתיכון הראל ומשמש כרכז חינוך ומעורבות חברתית.
הדבר המשמעותי ביותר שקיבלתי מתוכנית רביבים הוא הליווי הצמוד מצד המנחים ותחושת היחד, גם בטוב וגם ברע, מחברי לתוכנית. עד היום כשיש לנו התלבטות חינוכית אנחנו יודעים שיש לנו עם מי להתייעץ, לשתף או לפרוק.
אחת החוויות המשמעותיות שנחקקו לי ממקצוע ההוראה הוא תלמיד מסוים שהגיע אלינו לתיכון כתלמיד "אבוד". "אם יסיים 12 שנות לימוד", אמרו לי, "זו תהיה הצלחה גדולה". מדובר בתלמיד עם סיפור חיים מורכב מאוד. צעד צעד הצלחנו יחד לכבוש עוד פסגה ועוד אחת. התלמיד סיים בגרות מלאה במצוינות יתרה, השתתף בתוכנית מנהיגות ע"ש הילה בצלאלי ז"ל, התמיין לקורס טייס אבל בחר ללכת לתוכנית ייחודית לתוכניתנים (תוכנית בצה"ל ממערך המחשב וההגנה בסייבר). בשביל רגעים כאלו שווה להיות בחינוך.
אור בדיחי
בוגר מחזור י"ז, מורה לתנ"ך בגמנסיה העברית בירושלים החל משנה"ל תשפ"א
למה ללמוד ברביבים?
מתוך הרבה סיבות אציג רק ארבע.
1. הסדנאות וההכשרה המעשית. כולנו מכירים מהתיכון את הסטודנט (המסכן, באמת מסכן) שמגיע לבצע שיעור צפייה במקום המורה הרגיל? בדרך כלל החוויה לשני הצדדים לא מאוד מוצלחת. ברביבים זה קצת אחרת. משנה ב' והלאה אנחנו נכנסים לכיתה כמורים לכל דבר ועניין. אנחנו מלמדים מדי שבוע, כותבים מבחנים, בודקים עבודות ומתנהלים כחלק אינטגרלי מצוות המקצוע הבית ספרי. הסדנאות השבועיות מאפשרות מרחב שיח ומחשבה והחניכה הצמודה של המנחות/ים פותחת בפנינו עולם שלם של דרכי הוראה והתנהלות בכיתה. שלוש שנות ההתנסות בבתי ספר שונים, במקצועות לימוד אחרים ובמגוון שכבות גיל, יחד עם חניכה צמודה ומצמיחה, מאפשרות לנו, בוגרי התוכנית, לצאת לדרך כמורים עם ניסיון, היכרות עם תלמידים ועם המערכת, תחושת בטחון ומסוגלות.
2. הלימודים. במהלך התואר הראשון אנחנו נחשפים למגוון גדול של קורסים מחוגים שונים במדעי היהדות, מתמקדים באחד וממשיכים איתו גם לתואר השני. ההיכרות עם מגוון תחומים מקנה קרקע יציבה ובטוחה בעולם היהדות גם למי שמגיע ללא ידע מוקדם. הלימודים אינטנסיביים ומאתגרים, אבל (כמעט) תמיד גם מעניינים ומחדשים. בעיניי היכרות מעמיקה עם עולם היהדות היא דבר חיוני עבורנו כישראלים וכמורים במערכת החינוך הממלכתית.
3. הקבוצה. פספסתי שיעור? צריך סיכומים למבחן? לא הבנתי את המאמר? מתלבט איך להתמודד עם כיתה מורכבת? לא מצליח להכין שיעור ליום רביעי בכיתה ח'2? אין מה להילחץ. יש קבוצה קרובה של חברים שישמחו לעזור בכל רגע. החוויה באוניברסיטה עשויה להיות מלחיצה ולא פשוטה. הקבוצה המגובשת של המחזור מהווה משענת איתנה והופכת את שנות הלימודים לחוויה מהנה ורגועה.
4. המעטפת החמה. לאורך כל שנות הלימודים (וגם לאחריהן), צוות התוכנית עוזר להתמודד עם קשיים והתלבטויות בהקשר לתחום הלימודי או ההוראתי. תמיד תימצא אוזן קשבת במשרדי רביבים, ובעיות בירוקרטיות נפתרות כמו קסם בעצה וסיוע של הנהלת התוכנית. גם מלגות הלימודים והמחיה מאפשרות להשקיע ולהצליח יותר בלימודים.
לכן, לדעתי, תוכנית רביבים היא הבחירה הטובה והאיכותית ביותר למי שרוצה לשלב לימודי יהדות והוראה.
עטרה הרוני
בוגרת מחזור י"ז, מחנכת בגימנסיה העברית בירושלים החל משנה"ל תשפ"א
למה ללמוד ברביבים?
תמיד אני אומרת שההחלטה הכי טובה שקיבלתי בחיים הייתה להתחיל ללמוד ברביבים, ושההתגלגלות שלי בחיים למקום הזה היא סוג של נס. גם היום, אחרי 4 שנים אינטנסיביות ומעייפות באקדמיה, עם עוד די הרבה חובות לקראת הסיום - אני עדיין עומדת מאחורי ההצהרה הזאת!
כשהגעתי לרביבים קרה דבר די מוזר. פתאום המקצוע "מורה" הפך להיות מקצוע יוקרתי! המקצוע הזה, שבתפיסה שלי עד אז כולם יכלו להיות, וכל מי שהולך ללמוד ולא בטוח במה יעסוק בהמשך יכול לומר "בסדר, מקסימום אני אהיה מורה", קיבל מעמד של אליטה שצריך לעבוד קשה כדי להרוויח אותו. השיח סביבי גרם לי להרגיש שכדי להיות מורה אני צריכה להיות הכי מצוינת שיש, ולהמשיך לשאוף גבוה. ודווקא התרחיש המוזר הזה שבו מורים הם המעמד הגבוה, לאט לאט הופך להיות הנורמלי, וזה בזכות רביבים.
יש כל מיני תכניות שמכשירות מורים בארץ, אבל מההיכרות שלי, אין תוכנית כמו רביבים, שלוקחת את "פרחי ההוראה" שלה ברצינות הכי גבוהה שיש. שדורשת מהם עבודה קשה, מקצועיות גבוהה באופן שהם מלמדים וכמובן גם בתוכן שבו הם מתמקצעים (תואר שני כבר אמרתי?!). אני כל כך גאה להיות בוגרת של התוכנית, וחושבת שהעבודה הקשה בדרך לשם לגמרי השתלמה. לא רק שאני הפכתי למורה הכי טובה שאני יכולה להיות (בגבולות המורה המתחילה כמובן), רביבים שינתה לי את התפיסה כלפי המקצוע הזה, בזכות הדרישה שלהם.
בקיצור, אז בין אם תבחרו ברביבים ובין אם לא, איזה מזל שהתוכנית הזאת קיימת בעולם ויכולה אולי קצת לשנות אותו ולתקן את התפיסות המקולקלות שבו.
עומר ססי
בוגר מחזור י"ז, מחנך כיתה ומורה לתרבות יהודית-ישראלית בבית ספר קדמה, ירושלים, החל משנה"ל תשפ"א
מדוע הגעתי לרביבים?
רציתי להיות מורה! ככה עניתי לכל מי ששאל אותי "מה בא לך לעשות בחיים הבוגרים שלך?" המסע שלי לתשובה שנתתי היה ארוך וממש לא היה החלום שלי כילד. המסע לקח אותי מקורס פיקוד בחיל הים דרך מחנות הקיץ של צפון אמריקה ועד להדרכת קבוצות בארץ. דרך כל החוויות התעצבתי ולמדתי מה גורם לי סיפוק. אחד הדברים המשמעותיים ביותר שהבנתי הוא שאני מאוד אוהב מסגרות. זה הוביל אותי לחפש משהו דומה באקדמיה, למרות שזאת לא הציפייה מכניסה ללימודים בארץ, חשבתי שמקסימום אכיר כמה חברים לספסל הלימודים ואהיה מאושר מזה. במהלך החיפוש שמעתי יותר על "תוכנית רביבים". העסקה נשמעה משתלמת: ארבע שנים, שני תארים, תעודת הוראה וניסיון בהוראה מהשנה השנייה. חשבתי לעצמי שזה מצוין וזה בדיוק מה שמתאים לי, בתור אחד שרוצה להיות מורה. עולם היהדות היה לי זר בתור נער חילוני שגדל בערד בדרום הארץ. חוויות העבר גרמו לי ללכת לכיוון עולם התוכן היהודי אבל המטרה הסופית היא להיות מורה טוב יותר וכך עשיתי.
היום, כשאני מסיים את ארבע שנות התוכנית, אני יכול להגיד שהדבר הטוב ביותר שאני יוצא אתו מהמסע הזה הוא האנשים שליוו אותי. המסגרת שחיפשתי, היתה הדבר הכי משמעותי שהיה לי בחיים האקדמיים. מצד אחד קבוצה של 16 גיבורי על שעשו דברים מדהימים בחיים שלהם ועכשיו ימשיכו לעשות את זה רק עם תואר. אלה שאפשרו לי להיות חלק מהחיים שלהם, בחתונות בשמחות וגם בחלקים הקשים יותר. הם לימדו אותי על עצמי ובהחלט הופכים אותי למורה טוב יותר מהרגע שנפגשנו. מהצד השני עומד סגל "רביבים" שלמד להכיר אותי, לראות אותי. כזה שידע לעזור ולהרים אותי כאשר התקשיתי לראות את התמונה הגדולה בעולם אקדמי שלעתים יכול להיות מאוד קר ומנוכר. שם הרגשתי בבית. אם אתם רוצים להיות מורים ואתם מחפשים מסגרת שיכולה לפתח אתכם במישור המקצועי והאישי תעשו בחירה נכונה ותגישו מועמדות לתוכנית "רביבים".
שירה אפל מויאל
בוגרת מחזור ט"ז, מורה לתנ"ך בתיכון עמיאסף בית ברל, החל משנה"ל תש"ף
למה באתי ללמוד ברביבים?
מאז ומתמיד רציתי להיות מורה. ידעתי שחשוב לי לעסוק בעבודה עם אנשים, ושיהיה לה ערך מוסף. בבית הספר בו למדתי היו מורים מתוכנית רביבים, וידעתי שכשאגיע לשלב הלימודים האקדמיים, אחפש את התוכנית. ידעתי שמצד אחד חשוב לי ללמוד את מה שאני אוהבת, היסטוריה, מקרא ותחומים נוספים, ומצד שני להתנסות בעשייה משמעותית. התוכנית אפשרה לי ללמד בהיקף נרחב ולהיות מורה לכל דבר עוד בתחילת ההתנסות שלי, ואפילו להגיש לבגרות בהמשך. התוכנית אפשרה לי לשלב בין עשייה חינוכית בכיתה לבין לימודים אקדמיים מעמיקים. בנוסף לאיכות הלימודים וההתנסות רחבת ההיקף, אחד הדברים הייחודיים לתוכנית רביבים הוא הקבוצה. במשך ארבע שנות הלימודים הייתי בתוך קבוצה שהכרתי מהיום הראשון וליוותה אותי לאורך כל הלימודים. החוויה הקבוצתית, שכללה בתוכה אנשים השונים ממני בגישה ובהשקפת העולם, פתחה לי צוהר להיכרות עם דעות שונות, לגישות חינוכיות שונות ולאנשים שונים, ומהצד השני אפשרה לי לפתח את העולם שלי ולגבש את עצמי. הקבוצה שימשה לנו עוגן ופינה חמה לשיח משמעותי ולמחשבות, דברים שלא תמיד ניתן למצוא באוניברסיטה. עד היום הקבוצה שלנו מגובשת ואנחנו בקשר, מסייעים אחד לשני בכל מה שנדרש.
אופיר הכהן
אופיר הכהן, בוגרת מחזור ט"ו, מנהלת תכניות בינלאומיות באולפן אור משנה"ל תשע"ט
מדוע בחרתי ללמוד ברביבים?
אומרים שהמקצוע בוחר באדם, ולא ההפך. בשנים האחרונות אני מתחילה לחשוב שזה באמת נכון.
הגעתי לתוכנית לאחר שנת שליחות מטעם הסוכנות היהודית בארה"ב, שם זכיתי להיחשף לקהילה יהודית מגוונת שהעשירה אותי ולימדה אותי על אורח חיים יהודי שונה מזה אליו הייתי רגילה בארץ. שם, בתפוצות, זכיתי לראשונה להתעניין ולהסתקרן מהעושר התרבותי שקיים בארון הספרים היהודי (לימוד גמרא, תיקון ליל שבועות ועוד), ובד בבד גם להרגיש כי עליי לחזור לארץ וללמוד, להעשיר את הידע האישי שלי ולחוש כי גם לי יש זכות ובעלות על הקורפוס המהווה את זהותי האישית והקולקטיבית.
תוכנית רביבים היא השילוב הראוי והאיכותי ביותר לטעמי המשלב לימודי יהדות והוראה. המפגש בין שני העולמות, האקדמיה ו"השטח", מציב עבורי אתגרים משמעותיים. הקבוצה האיכותית המרכיבה את המחזור בו אני לומדת מעשירה ומעמתת אותי עם רעיונות אך חשוב מכך- עם בני אדם שונים ממני. ההוראה היא ההזדמנות להשפיע מתוך המערכת, על אף הקשיים והאתגרים הרבים. שם זוכים עמיתי לחנך ולהשפיע על תלמידים רבים ובכך לשנות, ולו במעט, את החברה הישראלית. התחלתי את דבריי בכך שזכיתי ללמוד מהי קהילה יהודית. בכיתה אני זוכה ללמוד מפי תלמידים על תפיסות עולמם, והם מעצבים את שלי מתוך הדיאלוג הזה.
"היה השינוי אותו תרצה לראות בעולם" (מהטמה גנדי). המקצוע בהחלט בחר בי.
אריאלה להמן
אריאלה להמן, בוגרת מחזור י"ד, מורה לתנ"ך, היסטוריה, תרבות יהודית-ישראלית ולימודי רוח בתיכון הישראלי למדעים ולאומנויות בירושלים החל משנה"ל תשע"ח
שנים רבות הצהרתי בפסקנות שאני לא אהיה מורה. ועם זאת, מצאתי את עצמי בתוכנית להכשרת מורים במדעי היהדות. בתוכנית רביבים מצאתי מענה אינטלקטואלי להתעניינותי בתחומי היהדות, ומענה ערכי להשלמה עם הרצון להיות מורה.
המרכזיות של ארון הספרים היהודי בחינוך שלי הותיר אותי עם ההבנה שהמקורות היהודיים אינם שרידים היסטוריים גרידא, אלא מעיינות של השראה שניתן ושצריך למצוא בהם את הרלוונטיות לחיים המודרניים, בזכות עושרן הרב מבחינת תחומי עיסוק וצורות שיח. מעבר להעשרה ולהעמקת הזהות, שהן פועל יוצא של למידה של מקורות העבר, במסגרת החיים במדינת ישראל היכרות עם עולם היהדות היא קריטית על מנת שיהיה אפשר לנהל דיון ציבורי מלומד, שוויוני ומכבד. אני מאמינה שהוראה של כל מקצוע יכולה להביא למטרה זו, אך כיוון שכישוריי ותחומי העניין שלי מופנים למורשת העבר, אני מורה לתנ"ך ולהיסטוריה, ולא לביולוגיה או מתמטיקה. התמיכה הרבה מצד צוות התוכנית ובעיקר מחבריי ללימודים במהלך הלימודים גרמה למטרות הללו להיות יותר ויותר ברות השגה מדי יום, על אף הלהטוטנות שצריך לעשות בין הלימודים, ההוראה והחיים האישיים. נותר לי רק להסתכל על הצהרות העבר שלי בחיוך משועשע, ועל העתיד בשלווה שבידיעה שההחלטה שהביאה אותי לנקודה זו הייתה נכונה.חמוטל אלבז
חמוטל אלבז, בוגרת מחזור י"ב, מורה לתנ"ך, היסטוריה, תרבות יהודית-ישראלית ורכזת חברתית בתיכון דרכא רנה קסין בירושלים משנה"ל תשע"ו
למה כדאי ללמוד ברביבים?
הגעתי לתוכנית עם ידע מועט בתנ"ך וביהדות בכלל. הלימודים באוניברסיטה פתחו בפני עולם שלם שלא הכרתי, ונתנו לי ידע נרחב ומעמיק, שמאפשר לי להרגיש כבת בית בעולם זה. תוכנית רביבים לימדה אותי כיצד לקחת את הידע האקדמי שרכשתי, ולהפוך אותו לכזה שיעניין ויעשיר את התלמידים שאני פוגשת היום בכיתה. זאת באמצעות סדנאות עם חבריי וחברותיי למחזור, ובעיקר באמצעות התנסות אינטנסיבית בהוראה, שלוותה בהנחיה צמודה.
מעבר לכך, הכרתי חבורה מופלאה של צעירים וצעירות, אינטליגנטיות וחדורות מוטיבציה, שהפכו את שנות הלימודים לחוויה יוצאת דופן. הלימודים בקבוצה הם אחד היתרונות המובהקים בלימודים בתוכנית. הלמידה בקבוצה תורמת מבחינה לימודית, חושפת לדפוסי מחשבה ופעולה שונים, וכמובן שהיא הופכת את הלימודים לחוויה מהנה יותר. הקבוצה שלנו ממשיכה להיות קבוצה משמעותית ותומכת גם היום, כשאנחנו מפוזרים בין בתי ספר שונים, במקומות שונים בארץ.
נטע רוזנבליט
נטע רוזנבליט, בוגר מחזור י"ב, מורה לתנ"ך והיסטריה במקיף עמק החולה בקיבוץ כפר בלום משנה"ל תשע"ו
למה כדאי ללמוד בתוכנית רביבים?
ידעתי שאני רוצה להיות מורה עוד כשהייתי במכינה הקדם צבאית "בית ישראל". עוד ידעתי כי אני רוצה ללמד את המקצועות ההומניים, בדגש על הזהות היהודית. תוכנית רביבים הייתה מבחינתי "כפפה ליד" – תוכנית המכשירה להוראה תוך לימודים אקדמיים ברמה גבוהה בתחומים שמעניינים אותי.
בזכות תקופת ההכשרה המשמעותית שלי בתוכנית "רביבים" הרגשתי שהגעתי מוכן מאוד לשנת ההוראה הראשונה שלי כמחנך בבית ספר "סליסברג" בירושלים, שנחשבת קשה מאוד למורים חדשים. אזקוף לטובת התוכנית שתי נקודות זכות עיקריות:
1. קבוצה משמעותית– בזכות חברי לקבוצה הצלחתי לעמוד בעומס האקדמי הרב של תוכנית רביבים. מעבר לכך, הקבוצה אפשרה לי לפתח את הזהות שלי כמורה ומחנך. בתוך המרחב הקבוצתי, שהוא מכיל ומאתגר מבחינה אינטלקטואלית, התפתחתי ובניתי את עצמי כמורה
2. התנסות משמעותית בהוראה– כבר מהשנה השנייה התנסיתי בהוראה בבית הספר כמורה לכל דבר ועניין. ההתנסות לצד הליווי המשמעותי של מנחי תוכנית רביבים, אפשרו לי להתנסות באתגר הגדול של ניהול כיתה, הוראה ועבודה מול תלמידים. ההתנסות והליווי האישי והקבוצתי נותנים את הכלים המשמעותיים ביותר שניתן לרכוש לקראת כניסה להוראה. אני מוצא את עצמי משתף מורים חדשים איתם אני עובד בכלים רבים שרכשתי במהלך שנות ההתנסות המעשית.
כדאי ללמוד בתוכנית רביבים, כי יש חשיבות לאומית עצומה להכניס שיח זהותי למערכת החינוך הממלכתית. תוכנית רביבים נותנת את הכלים ליצירת השיח הזהותי ולעבודה חינוכית משמעותית עם תלמידים.