אודות

הלימודים בתוכנית רביבים מיועדים לתלמידים מצטיינים, בעלי עניין בתרבות היהודית ובחקר מדעי היהדות, שהינם בעלי מחויבות גבוהה לחינוך ערכי ועניין בזהות יהודית בקרב צעירים במדינת ישראל.

הלימודים בתוכנית כוללים לימודי בוגר B.A. בחוג למקרא ובתוכנית במדעי היהדות והעמקה בתחום דעת אחד נוסף מבין הדיצפלינות השונות במדעי היהדות (מחשבת ישראל, ספרות עברית, היסטוריה של עם ישראל, לשון עברית ותלמוד) במסגרת לימודי מוסמך M.A. לצד לימודים אלו, תלמידי התוכנית נהנים מהכשרה ייחודית להוראת מקצועות היהדות. הכשרה זו, המקנה תעודת הוראה במקרא ובמדעי היהדות, כוללת התנסות מעשית בהוראה בבתי ספר במשך שלוש שנים בליווי של מנחים פדגוגיים מנוסים, לצד קורסים עיוניים בחינוך.

תלמידי התוכנית לומדים במחיצת תלמידים מצטיינים המחויבים להוראת מקצועות היהדות במערכת החינוך הממלכתית, ומצטרפים עם סיום לימודיהם לקבוצה גדולה של בוגרי רביבים המלמדים בבתי ספר ממלכתיים ברחבי בארץ.

  • הלימודים ברביבים מקנים השכלה רחבה ועמוקה במדעי היהדות לצד הכשרה ייחודית להוראת מקצועות אלו.
  • התוכנית כוללת לימודים ל - 3 תארים ב - 4 שנים.
  • תלמידי התוכנית זוכים לליווי אישי לאורך כל תקופת לימודיהם.
  • הלימודים מתקיימים במסגרת של קבוצה נבחרת.
  • בוגרי התוכנית משתלבים בהוראה ברחבי הארץ.
  • תלמידי התוכנית נהנים ממלגת מחיה וממלגת שכר לימוד מלאה.
  • תוכנית הלימודים כוללת גם פעילויות נוספות דוגמת סיורים, ביקורים במוזיאונים, הצגות תיאטרון ועוד.

התוכנית נעזרת במשאבים הנרחבים והייחודיים של האוניברסיטה העברית בתחומי מדעי היהדות וחינוך ומציעה גישה אינטגרטיבית חדשה להכשרת מורים; גישה המשלבת את תחומי התוכן במקצועות היהדות בסוגיות חברתיות עכשוויות הקשורות לעם היהודי ולחברה היהודית ובלימודי הוראה ועבודה מעשית. בצד הלימודים האקדמיים, משולבים תלמידי רביבים בהכשרה מעשית בבתי ספר על-יסודיים מהשנה השנייה ללימודיהם.

בסוף שנת הלימודים השלישית יקבלו תלמידי התוכנית תואר בוגר (תואר ראשון) בתוכנית במדעי היהדות ובחוג למקרא ועם סיום הלימודים יוענק לבוגרים תואר מוסמך (תואר שני) באחד החוגים העוסקים במדעי היהדות ותעודת הוראה. כדי לאפשר לתלמידים להתמסר ללימודים (שכן הם נדרשים למאמץ אינטלקטואלי, חברתי ומעשי המתפרס על פני מרבית חודשי השנה), הם נהנים ממלגת שכר לימוד מלאה וממלגת מחיה במהלך כל שנות לימודיהם בתוכנית (בכפוף לנוהלי המלגות של התוכנית).

קצת היסטוריה

את תוכנית רביבים גיבשה האוניברסיטה העברית, יחד עם משרד החינוך וקרן אבי חי ישראל, כדי לתת מענה אקדמי של האוניברסיטה לממצאי דוח ועדת שנהר שהתריע בחומרה רבה על ההתרחקות הגדלה והולכת של בני נוער ישראלים מן התרבות של העם היהודי לדורותיו ומהגותו.

ועדת שנהר, שפרסמה דוח הנושא את הכותרת "עם ועולם – תרבות יהודית בעולם משתנה" (תשנ"ד), עמדה על הצורך ללמד את תרבות ישראל ואת מקורות היהדות כהוויה תרבותית ייחודית ומתפתחת תוך דגש על הזיקה שבין תרבות ישראל לתרבות העמים.

 

דבר ראשת התוכנית

אני חוקרת ספרות עברית חדשה, ובעיקר כתבי זכרונות אוטוביוגרפיים ושירה של משוררות ישראליות. הלימודים, המחקר וההוראה במקצועות מדעי היהדות הם בעיני דרך להבטיח שהחיים הקולקטיביים והחיים הפרטיים שלי בארץ יהיו רווי משמעות. הוראה ומחקר במדעי היהדות מתקיימים תוך מגע מתמיד ומעמיק עם השפות והתרבות היהודית במקומות ובקהילות בהם היא התפתחה במשך הדורות, ועם היצירה העברית והישראלית-המקומית מן העת העתיקה ועד היום. תוכנית רביבים נולדה מן ההכרה בחשיבותם של מורים ומורות מצויינים שיאפשרו לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית נגישות והיכרות עם אוצרות תרבותם, ההיסטוריה שלהם והיופי והגיוון שגלומים בספרות ובתרבות היהודית והעברית מהמקרא ועד היום.

בעבר פגשתי את תלמידי ותלמידות רביבים מעוררי ההשראה בשיעורים בחוג לספרות עברית, ואני עוקבת אחרי הדרכים שהבוגרות והבוגרים סוללים בחינוך. הם מביאים איתם אל הכיתות, ואל מסגרות החינוך האחרות שהם ממשיכים בהם, אהבה גדולה וידע עמוק, שיטתי, ביקורתי ומעודכן במקרא, ספרות, היסטוריה, לשון, תלמוד והגות יהודית. כבוגרים של מסלול הכשרה פדגוגי יוצא דופן הם מגיעים אל ההוראה מצוידים היטב בכלים החיוניים שיאפשרו להם השתלבות והצלחה במערכת שהיא מן המאתגרות שישנן. 

הבחירה בהוראה ובחינוך היא בעיניי בחירה במסלול של תקווה. זוהי בחירה שהיא הצהרת אמון בקהילות אנושיות ובעתידן. מי שבוחרים בהוראה מכירים את תחושת ההתעלות המשכרת של שיעור שעלה היטב, של מפגש אמיתי עם תלמידים, של סתום שהתבאר לפתע, של פקיחת עיניים ושל הולדתם של רעיונות. לכל אחת ואחד מאיתנו יש מורה מיוחדת שאנו זוכרים ואת הרגעים המעצבים אתה שאנחנו נוצרות כל ימינו, אלו הרגעים שבנו את מי שאנחנו. הלימודים ברביבים נועדו להכשיר אתכם להיות המורים האלו.  

 

מטרות התוכנית

תוכנית רביבים שואפת לתרום לשינוי במעמד לימודי היהדות והתרבות היהודית במערכת החינוך הממלכתית בישראל.

תוכנית רביבים נוסדה כדי להכשיר עתודה של מורים מצטיינים למקצועות היהדות במערכת החינוך הממלכתית העל יסודית. רביבים תכשיר מורים בעלי השכלה רחבה ועמוקה, מיומנים באומנות ההוראה ושואפים לחשוף לפני תלמידיהם את התרבות היהודית על רבדיה בדרך מעניינת, מאתגרת ובעלת משמעות.

בוגרי רביבים יהיו בעלי השכלה מעמיקה במקצוע אחד של מדעי היהדות (מקרא, תלמוד, מחשבת ישראל, היסטוריה של עם ישראל, ספרות עברית, לשון עברית ותלמוד) ובעלי פרספקטיבה רב תחומית במדעי היהדות. הם יהיו מסוגלים להורות את מקצועות היהדות מתוך אופק רחב במדעי הרוח ולתרגם את השכלתם האקדמית לשפת הוראה בכיתה. דרך הוראתם החווייתית והיצירתית תהיה בבחינת אתגר אישי ואינטלקטואלי בעבור אוכלוסיות שונות של לומדים. הבוגרים ישמשו דמויות להזדהות ולחיקוי עבור תלמידיהם.

בוגרי רביבים יראו את עצמם מחויבים לתרום לרווחת תלמידיהם, קשובים ורגישים לצורכיהם הלימודיים והאישיים. הם ישתלבו כחברי צוות בבתי הספר, נכונים לשאת באחריות ובתפקידי חינוך והנהגה וכן ליזום תכניות ופעולות גם נוסף לשעות ההוראה הפורמליות, במיוחד בהקשר של תרבות יהודית. בוגרי רביבים יראו את המעשה החינוכי בהקשרו החברתי והתרבותי הרחב.  

שכר לימוד ומלגות

תוכנית רביבים היא תוכנית לימודים ארבע-שנתית עמוסה. תלמידי התוכנית נדרשים להקדיש את מרבית זמנם ללימודיהם. לפיכך, האוניברסיטה העברית מעמידה לרשות תלמידי תוכנית רביבים העומדים בתנאי התוכנית וממלאים אחר כללי האוניברסיטה:

מלגת שכר לימוד לתקופת לימודיהם בתוכנית רביבים. אם לא הספיק תלמיד לסיים את חוק לימודיו במהלך ארבע שנות התוכנית, חובת תשלום שכר הלימוד בגין השלמת שכר לימוד תחול עליו.

2. מלגת מחיה - הלוואה עומדת שתהפוך למענק עם סיום הלימודים בתוכנית ועמידה בתנאיה (לרבות ארבע שנות הוראה בבית ספר ממלכתי כללי על-יסודי במדינת ישראל, בהיקף של משרה מלאה ובמשך ארבע שנים ממועד סיום התוכנית הארבע-שנתית, מקצוע הקשור להכשרה שקיבל בתוכנית). הלוואה זו תשולם במהלך ארבע שנות הלימודים בתוכנית רביבים, ובתנאי שהתלמיד השיג ממוצע ציונים 85 לפחות בכל שנה.

3. אפשרות למגורים במעונות הסטודנטים כמקובל על פי כללי האוניברסיטה ובכפוף לתשלום המקובל. על פי ניסיון העבר, התאפשרו מגורים במעונות הסטודנטים לכל פונה (למעט תושבי ירושלים) שנרשם בזמן ועמד בדרישות הקבלה למעונות.

4. באתר דיקנט הסטודנטים תקבלו מידע על מלגות, הטבות, זכויות וכיוצ"ב. 

*ההלוואה ומלגת שכר הלימוד הנזכרות בסעיפים 1 ו-2 הינם בכפוף לנוהלי המלגות הקיימים בתוכנית.

צרו קשר

מזכירות תוכנית רביבים ממוקמת בבניין ע"ש רבין קומה 4 חדר 4004

שעות קבלה:

ימים א' – ה' בין 10:00 – 13:30.

טלפון: 02-5881970

פקס: 02-5881218

דוא"ל: revivim@savion.huji.ac.il

פייסבוק